Kyllä, kyllä se tänään alkoi. Eli 11 päivää vapaata edessäpäin. Ei voisi paremmin mennä.

Esikoinen oli kotona ma-ti flunssaansa potemassa. Tiistaina oli koulun joulujuhlat ja Kuopuksen kanssa lähdimme sinne. Haikeaa, ensimmäinen joulujuhla kun istuin yksin katsomassa esityksiä. Mies oli iltavuorossa. Aina ennen Kuopus on istunut kanssani, nyt oli poika muiden koululaisten kanssa. Ekaluokkalaisten tonttuesitys sai huikeat taputukset. Poikaa jännitti kovasti mutta hienosti meni kaikki.

Tänään koululaiset olivat kirkossa jossa saivat myös todistuksensa. Esikoinen oli kovin tyytyväinen omaansa, syystäkin. Myös Kuopuksella oli hyvä todistus.

Huomenna sitten siivotaan. Poikia jo "varoitin" asiasta. Kun vaan olisi pakkasta! Viime yönä satoi lunta, täällä sitä ei ollutkaan yhtään. Paljon etelämmässäkin on ollut lunta, mikähän välipaikka tämä on ollut siinä suhteessa.

Tänään töissä muistimme pomoa konjakilla ja suklaalla. Minä kävin ne ostamassa töiden jälkeen kaupungista. En vaan meinannut löytää alkoa, oli kuulemma muuttanut juuri pari viikkoa sitten. Muistelin että viimeksi olen alkossa käynyt varmaan kahdeksan vuotta sitten. Ollaan sen verran ahkerasti käyty risteilemässä että olen hankkinut sieltä juomat mitä olen tarvinnut. Ei ole ollut kulutus kovin suurta, siideriä nyt saa ruokakaupasta.

Tiistaina soittivat postista että olisi tulossa paketti kotiinkuljetuksena, poika oli kotona ja soitin hänelle asiasta. Ja kyllä sitten poltti se paketti! Poika soitti useamman kerran että voiko sen avata. "Se on mummilta, anna mä aukasen". No ei sitä avattu, ja oli vielä piilottanut sen ennen kuin pikkuveli tuli koulusta. Minun vanhemmiltanihan se oli, täynnä lahjoja.

Ei ole tullut tehtyä käsitöitä ikuisuuksiin. Mutta nyt on lomalla aikaa. Muutama lahjakin jonka suunnittelin tekeväni on jäänyt kyllä ihan suunnitteluasteelle. Mutta tuleehan se joulu vuoden päästäkin?